חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

הוקלטה כשפיטרה אישה בהריון: 'החוק מזדיין'

בעלת חברת הקוסמטיקה "ג. הלגה", הלגה רקנאטי, הוקלטה במהלך שיחת פיטורים עם עובדת בהיריון כשהיא אומרת: "אם החוק לא היה כזה מזדיין שיכול לאפשר לך לדרוש ממני אחר כך פיצויים, אני הייתי מעסיקה אותך". בתביעה שהגישה העובדת לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נקבע לאחרונה שהיא תפוצה על ידי החברה בכ-80 אלף שקל.
התובעת התקבלה לעבודה בחברה כאשת שיווק בפברואר 2011, וכשלושה חודשים לאחר מכן הודיעה למעסיקיה שהיא בהריון. למחרת היא קיבלה מכתב שכותרתו "סיום העסקה", ולאחר יומיים קיבלה מכתב נוסף, שמדבר על תפקודה הלקוי ועל כך שלא עמדה ביעדים שהוגדרו לה. היא התבקשה למצוא פתרונות שיובילו לשיפור ההישגים השיווקיים שלה, והושארה בעבודתה.

פיצויים על רקע של פיטורים בהריון

שלושה חודשים נוספים עברו והיא קיבלה מכתב פיטורים חדש, שלפיו עבודתה לא השתפרה והיא לא עמדה ביעדים. כך יצא שהיא הועסקה בחברה למשך חצי שנה פחות ימים ספורים.

על רקע זה הגישה תביעה באמצעות עורכי דין לדיני עבודה שי אדרי וצבי הלפגוט, וטענה שפיטוריה נבעו מההיריון ולכן מגיעים לה פיצויים על פיטורים שלא כדין. לדבריה, מעסיקיה לא רצו שתשלים חצי שנת עבודה כדי להתחמק מההגנות שמעניק חוק עבודת נשים לנשים בהריון ובניגוד לחוק שוויון הזדמנויות.

בבית הדין היא הציגה שיחה שהקליטה בינה לבין בעלת החברה, הלגה רקנאטי, שבה נשמעת רקנאטי מסבירה שהפיטורים הם על רקע העובדה שאם תושלם חצי שנת עבודה, אז התובעת תהיה זכאית להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין.

"אם החוק לא היה כזה מזדיין שיכול לאפשר לך לדרוש ממני אחר כך פיצויים, אני הייתי מעסיקה אותך", אמרה לה רקנאטי. עוד היא נשמעת בשיחה אומרת: "אני 'בייסיקלי' נדפקתי מזה שאת בהריון". בנוסף עלה מהשיחה שרקנאטי הסכימה להעסיק את העובדת מחדש, אך לא במסגרת יחסי עבודה.

מנגד הגישה חברת "ג. הלגה" תביעה נגד העובדת באמצעות עו"ד גיל לוי. לטענתה, עבודתה הלקויה גרמה להפסדים בסך 150 אלף שקל, ולכן היא פוטרה כבר שלושה חודשים מיום העסקתה. העובדת נשארה לתקופת ניסיון נוספת, נטען, ואחרי שנתוני העבודה שלה לא השתפרו היא פוטרה ללא שום קשר להיריון.

אבל השופטת דגית ויסמן קבעה שאין ספק שהעובדת פוטרה בשל ההיריון, ולפיכך מדובר באפליה פסולה. העובדת הוכיחה שרקנאטי פיטרה אותה בגלל הפחד שלאחר מכן יחולו על החברה המגבלות שבחוק עבודת נשים. כלומר, החברה רצתה להימנע מההוצאה הכספית שעלולה להיגרם לה אם העובדת תחליט להתפטר לאחר הלידה.

השופטת, שהאזינה לשיחה המוקלטת בין העובדת לרקנאטי, סברה שהחברה לא הציגה הוכחה המעידה שהפיטורים נעשו בעקבות תפקוד גרוע. כך יוצא שפיטורי העובדת נעשו בחוסר תום לב, שהוא עקרון על ביחסי עבודה.

לפיכך פסקה השופטת ויסמן שהחברה תשלם לעובדת פיצוי פיטורים בסך 29,710 שקל.

בפסק הדין ציינה השופטת: "ראוי להדגיש את החומרה שבפיטורים בניגוד לעקרונות השוויון, תוך אפליה מגדרית וניסיון לעקוף את הוראות החוק המגנות על ציבור ראוי להגנה". לכן היא קבעה שהחברה תשלם לעובדת 50 אלף שקל נוספים מכוח חוק שוויון הזדמנויות. כמו כן, נפסקו לטובתה הוצאות המשפט ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.

מידע נוסף ומקיף בנושא פיטורים של עובדת שנמצאת בתקופת הריון ניתן למצוא במאמר "כל מה שצריך לדעת על פיטורים בהריון". 

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן