חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

עובדת העוברת טיפולי פוריות בעבודה מוגנת מפני פיטורים

*המאמר פונה לגברים ונשים, אולם מנוסח ברובו בלשון נקבה לצורך הנוחות.

חוק עובדת נשים אינו חל על נשים בהריון אשר לא השלימו חצי שנת העסקה במקום העבודה. ברם, המצב שונה לחלוטין כאשר מדובר בטיפולי פוריות.

סעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים מגביל את זכות הפיטורים של מעביד אם בכוונתו לפטר עובדת העוברת הפריה חוץ גופית ללא כל קשר לוותק שלה במקום העבודה.

בהתאם להוראת הסעיף הנ"ל, קיים איסור לפטר עובדת העוברת טיפול הפריה חוץ גופית במשך 150 יום לאחר תום ימי ההיעדרות (במידה והעובדת לא נעדרה מעבודתה האיסור יהיה לתקופה של 150 ימים ממועד תחילת טיפולי הפוריות או טיפולי ההפריה החוץ–גופית) אלא בהיתר הממונה על חוק עובדת נשים במשרד התמ"ת. יחד עם זאת, קיימים לצערנו, עדין, מקרים רבים בהם עובדת העוברת טיפולי פוריות מפוטרת ללא קבלת היתר מאת הממונה על עבודת נשים.

בית הדין הארצי לעבודה, פסק זה מכבר הלכה במסגרת ע"ע 57407-05-11 פילטל פרמצביטקל נ' קורן ואח', (פורסם בנבו), לפיה כאשר קיימת סמיכות זמנים בין המועד בו נודע למעביד על טיפולי הפוריות אותם עוברת העובדת לבין פיטוריה, מבלי שהוכח אירוע שיש בו כדי להצדיק את הפיטורים "כאן ועכשיו", הרי שהדבר מלמד על הקשר בין טיפולי הפריה חוץ גופית, לבין הפיטורים.

סוגיית טיפולי פוריות בעבודה, נדונה שוב לאחרונה בבית הדין האזורי בבאר שבע. בפסק הדין בעניין ס"ע (באר-שבע) 48531-07-11 נ' ב' י' נ' אשר שינוע בע"מ (ניתן ביום  30.5.13), מדובר היה בעובדת אשר נעדרה מעבודתה לצורך טיפול הפריה חוץ גופית, ופוטרה מבלי שהתקבל היתר מאת הממונה על חוק עובדת נשים במשרד התמ"ת, זאת עם חזרתה לעבודה.

העובדת תבעה את החברה בטענה כי היא זכאית לפיצוי בגין פיטורים שלא כדין, ללא שימוע ובניגוד להוראות חוק עבודת נשים. החברה הנתבעת, טענה מנגד, כי ההגנה המוענקת לעובדת העוברת טיפולי הפריה חוץ גופית בסעיף 9(ה) הנ"ל, משתכללת רק בניצול הזכות להיעדרות לצורך קבלת טיפולי פוריות, הקבועה בסעיף 7 לאותו החוק, הדורש מהעובדת, להמציא אישור רפואי בכתב ומראש להיעדרותה מהעבודה לצורך טיפולי הפריה חוץ גופית.

לאחר הליך שמיעת הראיות, פסק בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי העובדת פוטרה בניגוד להוראות חוק עבודת נשים וקבע כך:

"לטעמנו אופן הפיטורים – העובדה כי התובעת פוטרה בהרמת קול, באמירה בוטה, מיד לאחר שחזרה מההיעדרות בשל טיפול הפריה חוץ גופית; ללא שימוע תוך הפרת הוראות חוק עבודת נשים ובניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה – מחייב אמירה ברורה של בית הדין בדרך של פסיקת פיצוי הולם להתנהלות פוגענית מעין זו."

כמו כן, קבע בית הדין האזורי בפרשה זו, כי לצורך קביעת הפיצוי הראוי יש לקחת בחשבון את השיקולים הבאים: אורך תקופת העבודה המוגנת במסגרת חוק עבודת נשים לעובדת העוברת טיפולי הפריה חוץ גופית; פיצויים הנפסקים לעובד על פיטורים ללא שימוע; שיעור הפיצויים ללא הוכחת נזק במסגרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה; רמת ההשתכרות של התובעת בסמוך לאחר הפיטורים.

על רקע שיקולים אלה, נפסק כי יש לקבוע לעובדת פיצוי המתחשב בעובדה כי היא הועסקה בשכר מינימום בהיקף של פחות ממשרה מלאה לאורך תקופת עבודה קצרה יחסית. לפיכך, לאחר ששקל בית הדין את כל השיקולים כאמור לעיל, נפסק לעובדת פיצוי בסך 100,000 ₪  בצירוף הצמדה וריבית ובתוספת 5,000 ₪ בעבור הוצאות משפט. מכאן, כי במידה ואת נמצאת בטיפולי פוריות והמעביד שלך זימן אותך לשימוע או מסר לך הודעת פיטורים, אליך להתייעץ באופן מיידי עם עו"ד המומחה בתחום במטרה לעמוד על זכויותייך.

 

Relaxed pregnant woman meditating

הגנה על עובדת העוברת טיפולי פוריות בעבודה מפני פיטורים בפירוט

בהתאם לחוק הזדמנויות בעבודה וחוק עבודת נשים, חל איסור בתכלית האיסור לפטר עובדת (וגם יש לדעת שאו עובד) העובדים טיפולי פוריות או הפריה חוץ גופית.

בימי היעדרויות בשל הטיפולים, קרי ימי המחלה, וכמובן ללא קשר לימי המחלה, וזאת במידה ויש להם ותק של 6 חודשים לפחות.

ההגנה שניתנת בחוק עבודת נשים היא למשך 150 ימים שלאחר תום ההיעדרויות.

יש לפרט כי ישנם למעשה שני סוגים של הגנות:

ההגנה הראשונה

אסור לפטר עובד או עובדת העוברים טיפולי פוריות או IFV הפריה חוץ גופית. זאת במשך 150 ימים שלאחר תום ההיעדרויות וללא שום קשר לוותק העובדת.

הגנה שנייה

הגנה מפני פיטורים שנספרת אף היא עם 150 ימים החל מתום ההיעדרויות.

עובדת שעובדת לשם הדוגמה, 3 חודשים בלבד, ונמצאת בטיפולי פוריות או הפריה חוץ גופית, תיהנה מהגנה של 150 ימים החל מסיום ימי ההיעדרויות.

ועתה נשים לב לדקויות: לעובדים שצברו וותק של למעלה מ-6 חודשים, ישנה הגנה של 150 ימים מתחילת הטיפולים, כלומר כל טיפול מקנה הגנה של 150 ימים.

חובת העובדים ליידע

עליכם ליידע את המעסיק, ולעשות זאת בהקדם האפשרי.

כאשר עובד או עובדת נמצאים בטיפולי פוריות, עליהם להמציא אישור רפואי בכתב על היותם בטיפולי פוריות. זאת כתנאי ראשון לקבלת ההגנה לפי חוק עבודת נשים.

על העובדים להודיע לא יאוחר מ-3 ימי עבודה. כלומר, יש להמציא את האישור הרפואי הנדרש בהקדם האפשרי.

מתי המעסיקים יכולים לפטר על אף האיסור הקיים בחוק?

לצד האיסור, ניתן לפטר עובד או עובדת שעוברים טיפולי פוריות במהלך תקופת ההגנה, וזאת אם ניתן היתר מאת הממונה על חוק עבודת נשים.

על-מנת שיתקבל ההיתר, על המעסיקים לשלוח בקשה מנומקת היטב (בקשה העונה לשם 'בקשה למתן היתר פיטורין לעובד שעובר טיפולי פוריות').

בתגובה ייערך תשאול, מעין תחקור מטעם הממונה על חוק עבודת נשים, וזאת כדי לבחון אם ישנו קשר סיבתי בין העובדה שמבקשים לסיים את העסקת העובד/ת לבין טיפולי הפוריות.

תיבחן למשל אפשרות שנקראת 'שילוב בהעסקה אלטרנטיבית' שמשמעותה היא לבחון אם ישנה עמדה אחרת אותה העובד או העובדת יכולים למלא באותו הארגון.
במידה וכן, תפקיד זה צריך להלום את הניסיון, ההשכלה והוותק של העובד או העובדת.

התייעצו איתנו

עובדת העוברת טיפולי פוריות בעבודה מוגנת מפני פיטורים וזאת על-פי חוק. ועם זאת, רבים המקרים ובהם מקומות עבודה נוהגים בעובדים והעובדות שלא כחוק.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, משרדנו ישמח לעמוד לשירותכם. למידע נוסף ובירור משפטי ראשוני, ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

אין לראות במאמר כייעוץ משפטי ככלל או כייעוץ מחייב בפרט ואין להסתמך על האמור ללא ייעוץ משפטי מתאים. בכל מקרה של אפליה / פיטורין על רקע של טיפולי פוריות בעבודה, הרי שיש לבחון את נסיבותיו של כל מקרה ומקרה לגופו בעזרת עורך דין דיני עבודה.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן