חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

כיצד יש לנהוג בסביבת עבודה רעילה?

בתוך עולם ההתעמרות התעסוקתית, ישנם סוגים שונים של העסקה פוגענית, ובחלק מן המקרים הם נובעים מסביבת עבודה רעילה. זהו למעשה ביטוי המגיע אלינו מן המשפט האמריקאי בדמות Toxic Work Environment. בארצות הברית, מגלם מושג זה עוולה ברת תביעה ובמידה והתובע צולח בהוכחת סביבת עבוד רעילה, הרי שהדבר מזכה אותו בפיצוי כספי בלתי-מבוטל.

בתי המשפט בארצות הברית קבעו שעל המעסיק חלה החובה ליצור לעובדיו סביבת עבודה בטוחה, שיוויונית ונעימה. ההתפתחות החקיקתית של ארצות הברית, הגיעה ארצה לישראל עם מיני סוגים שונים של מאפיינים. בישראל, העוולה של העסקה פוגענית כוללת בתוכה תתי-עוולות לרבות התנכלות מחמת אפליה במקום העבודה, התנכלות על רקע הטרדה מינית, התעמרות בעובד וכן עבודה בסביבת עבודה רעילה.

מהם המאפיינים של סביבת עבודה רעילה?

עובד או עובדת החווים על בשרם סביבת עבודה רעילה, לעתים אינם בטוחים אם אכן מדובר בקריטריונים המקנים להם את האפשרות לשקול ולהגיש תביעה כנגד מקום עבודתם.

סביבת עבודה רעילה כוללת בין היתר:

  • שיח בוטה, משפיל ומקטין
  • שיח לא מכבד
  • שימוש בטונים רמים וגבוהים
  • השפלה של עובד מול עובדים אחרים / קולגות
  • הקטנה של העובד
  • דיבור בצורה אגרסיבית

למעשה, אם תשאלו אותנו, סביבת עבודה הופכת לרעילה כאשר עובד או עובדת מגיעים למקום עבודתם כשהם מתוסכלים ומפוחדים. שכל דבר מה שהם עושים, כל משימה שהם מקבלים, יכולה להתהפך עליהם ולהפוך לסיבה שבגינה מופנית כלפיהם ביקורת מאוד קשה, משפילה ושיח לא מכבד.

ישנם עובדים המעידים על מפח נפש, התנהגות שבנסיבות מסוימות הביאה אותם עד לכדי התמוטטות נפשית וחרדה.

ישנם גם מאפיינים נסתרים, כאלו שלעתים יכולים לחמוק מתחת לרדאר דוגמת: אי-מתן קרדיט לעובד על העבודה המאומצת שעשה. חרם חברתי גם הוא דוגמה מובהקת לסביבת עבודה רעילה. לעתים לא יהיו אלו הממונים שידברו לא יפה כלפי העובד/ת, כי אם עמיתים לעבודה המקשים על ההתנהלות החברתית.

איך מוכיחים סביבת עבודה רעילה?

היכולת האישית של אדם להעיד על התמודדות עם קשיים נפשיים בהגעתו למקום עבודתו היא דבר אחד. היכולת להוכיח זאת הלכה למעשה כי אכן לא התקיימה סביבת עבודה בטוחה, שיוויונית ונעימה, כי אם מתעללת וביריונית, זהו כבר דבר אחר.

איך מוכיחים?

צריך לאסוף ראיות.

בייעוץ המשפטי שאנו מעניקים ללקוחותינו, אין קיצורי דרך, כל שכן כאשר נטל ההוכחה מוטל על כתפינו.

עלינו ליצור תשתית ראייתית רלוונטית באמצעות:

  • הקלטות
  • תצהירים של עדים המתייצבים לצד התובע ושמגבים אותו בטענותיו כלפי מקום עבודתו

הדרך העיקרית בנסיבות אלו בהן עובד או עובדת נקלעו לסיטואציה מאיימת ומשפילה, היא להקליט את האירוע ולאפשר לצד המתנכל 'להיכנס אל המלכודת'.

לאחר מכן, ניתן יהיה לעשות בהקלטה שימוש, בין אם במסגרת פנימית בתוך הארגון ובין אם במסגרת חיצונית בתביעת מקום העבודה.

מתי מומלץ להגיש תביעה בגין סביבת עבודה רעילה?

בדרך כלל, הטענה בדבר סביבת עבודה רעילה מגיעה לאחר סיום ההעסקה, וזאת כאשר העובד או העובדת נקלעים לסיום העסקה, בין אם כתוצאה מפיטורין או התפטרות.

ככל שהמאפיינים מתגבשים לכדי סביבת עבודה קשה ורעילה, ניתן יהיה לבחון את הדברים ולראות כיצד ניתן להגיש את התביעה.

על-כן, במידה ואתם מגיעים למאמר מידע זה בטרם התפטרתם, הרי שמומלץ להקליט ולאסוף ראיות לצורך יצירת בסיס מוצק לתביעה.

מי אחראי על יצירת סביבת עבודה רעילה?

בסופו של דבר, המעסיק או בית העסק.

הארגון צריך לספק עבור העובדים שלו סביבת עבודה נעימה, שיוויונית ובטוחה.

ככל שהדבר לא נעשה, הרי שהארגון או המעסיק יימצאו אחראיים לתוצאות שנגרמו.

במקרי קיצון כבר נכחנו לפגוש בעובדים שלקו בתסמונות נפשיות או סבלו מנזק ממוני שנגרם כיוון שנאלצו להתפטר.

אופי הפיצויים בגין סביבת עבודה רעילה

חשוב לציין כי לא כל מקום שלא מאפשר תמיכה מקצועית, הוא בהכרח מקום עבודה שסביבת עבודתו היא רעילה. לא בכל מקרה נוכל לטעון טיעון שכזה, וצריכים להתווסף שורה של פרמטרים מצטברים אשר יחדיו מחזקים את הטענה.

בהתאם לכך, הרי שגם ישנן רמות שונות של פיצויים. לצד פיצוי קטן במקרים ובהם מתחוור כי אכן התקיימה סביבת עבודה לא נעימה ולא מכבדת, הרי שכבר נוכחנו לראות כיצד בתי הדין לעבודה נטו גם לפסוק סכומים גבוהים ובלתי מבוטלים כאשר מדובר היה בעובד או עובדת שחוו התנכלות קשה או העסקה פוגענית קיצונית ומתעמרת.

אחד מן המקרים הידועים בנושא זהו גיא אליהו שהגיש תביעה כנגד משרד ראש הממשלה, וזאת בטענה שעבד במקום בו התקיימה סביבת עבודה רעילה, מתנכלת ופוגענית כלפיו.

בהליך המשפטי שהתנהל, התובע גיא אליהו היה צריך להביא עמו ראיות בדמות עדים שיוכיחו כי אכן התקיימה העסקה פוגענית.

כאשר הוכיח את טענותיו, בית הדין קבע העסקה פוגענית ופסק לפיצויים ע"ס 65 אלף ש"ח, וכן סכומים נוספים שנפסקו לזכותו בגין חשיפתו להעסקה פוגענית.

ייעוץ משפטי בנושא סביבת עבודה רעילה

למידע נוסף וייעוץ טלפוני ראשוני עם עורך דין עבודה מטעם משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות', אנו מזמינים אתכם להרים צלצול או להשאיר פניה. נשמח לסייע ולבחון יחד אתכם את החומר הראייתי ואת מידת ההיתכנות להגשת תביעה.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן