חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

המעסיק מדבר אלי בגסות רוח מה עושים?

למרבה הצער, גם כיום בישראל ישנם עובדים המתמודדים עם מצב שבו המעסיק מתייחס אליהם באופן גס רוח, מבזה ומשפיל. על אף שמרביתנו יכולים לדמיין את עצמנו בסיטואציה שכזאת מגיבים ועומדים על שלנו, הרי שברגע האמת, עובדים רבים מוצאים את עצמם חסרי אונים ותוהים אם הם אכן חווים מקום עבודה מתעמר.

חשוב לדעת כיצד לנהוג בצורה נכונה ומועילה, וכאשר עובד או עובדת החווים יחס מבזה ומשפיל מצד המעסיק מודעים לדבר החוק, הרי שתחושת חופש הפעולה מושפעת בהתאמה.

מטרתנו כאן היא להסביר את הצעדים המומלצים לטיפול במצבים של תקשורת לקויה או פוגענית במקום העבודה, ובמידה והמעסיק מדבר אליכם בגסות רוח, הרי שאל תהססו גם להיוועץ עם עורך דין עבודה אשר יוכל לבחון יחד אתכם את התיק המדובר.

המעסיק מדבר אלי בגסות רוח מה עושים?

תיעוד, תיעוד ושוב – תיעוד

חשוב להבין את הקונטקסט של הדברים ואת חומרת המצב. דבר שכזה יהיה קשה להוכיח בבית הדין לעבודה, אלא אם ישנן הוכחות ברורות המציגות את גסות הרוח של המעסיק.

לעתים למשל, גסות רוח מצד המעסיק יכולה להיות מנותקת מן השגרה (כמו שנאמר היוצא מן הכלל איננו מעיד על הכלל) וחד פעמית. הוכחות עקביות המראות כי אכן המעסיק מדבר בגסות רוח יכולות להעיד על דפוס של התנהלות שגרתית.

חשוב לרשום ולתעד מקרים בהם המעסיק מדבר בגסות כדי להבין את התדירות והחומרה של הבעיה, להקליט את המעסיק במידת האפשר, וכן לבחון עם עובדים שונים במידה והם יכולים לשמש כעדים בעת הצורך (היבט שהוא לעתים בעייתי עקב רגישותו של כל עובד אל מקום עבודתו והרצון הטבעי והמובן לשמור על פרנסתו).

ניסיון לדיאלוג ישיר

עובד המוכיח מעבר לכל צל של ספק כי ניסה לשפר את המצב במקום עבודתו, יכול לצבור 'נקודות זכות' משמעותיות בתיק. במידה והמצב מאפשר זאת, כדאי לנסות ולדון בעניין ישירות עם המעסיק המדבר בגסות רוח באופן חוזה ונשנה.

הדבר יכול להתקיים במסגרתה של שיחת חתך ב-4 עיניים, ובה העובד יכול להביע את רגשותיו ולבקש לשפר את אופן התקשורת.

עצתנו היא שחשוב להישאר מקצועיים ולהימנע מתגובות רגשיות משמעותיות שעלולות להחריף את המצב.

כפי שאמרנו בפסקה לעיל, הביאו עמכם מכשיר הקלטה שכן אתם מעוניינים ששיחה זו תהיה מוקלטת וייתכן והיא תשמש כראייה בהמשך הדרך.

פנייה למשאבי אנוש

אם הדיאלוג הישיר לא עוזר או אם אתם אינכם חשים בנוח לגשת ישירות למעסיק ולפתוח עמו בשיח על המצב הנתון, הרי שניתן גם לפנות למחלקת משאבי אנוש בארגון. זאת במידה ומדובר בארגון רחב ידיים המתפעל מחלקת משאבי אנוש.

משאבי אנוש יכולים לגשר על הפערים מול המעסיק / הבוס ולסייע במציאת פתרונות, ולפעמים אף להתערב ישירות.

ייעוץ משפטי

במקרים של גסות רוח קשה ומתמשכת, שעלולה להיחשב להטרדה או להתעללות, כדאי לשקול להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה. עורך דין יכול להציע פתרונות משפטיים ולהדריך כיצד להתמודד עם המצב בהתאם לחוק.

כך למשל, בקשה לפיצויים בעקבות הטרדה במקום העבודה – כל מי שמעוניין להגיש תביעה על בסיס התעמרות במקום עבודתו מוכרח להוכיח את טענותיו (כפי שציינו לעיל).

ועם זאת, הואיל ואין חוק מסודר בנושא התעמרות בעבודה לפחות בעת כתיבת שורות אלו, הרי שניתן להגיש תביעה תחת איסור לשון הרע (אם נאמר בנוכחות עדים), תחת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה (במקרים של אפליה), חוק למניעת הטרדה מינית, או כתביעת נזיקין על עוגמת נפש.

עוד יצוין כי אדם שהתפטר עקב התעמרות בעבודה זכאי לפיצויים המגיעים לו, כאשר ההתפטרות נחשבת כחוקית ונובעת מהידרדרות בתנאי העבודה. במקרה שכזה הרי שחלה עלינו החובה להוכיח שהזהיר את המעסיק וביקש שישנה את התנהגותו הפסולה. כאן, מאחר שיוצג כי לא ננקטו צעדים סבירים מצד המעסיק להפסקת הסביבה המתעללת או במקרה הנוכחי דיבור בגסות רוח מצד המעסיק, הרי שהעובד בחר לסיים את עבודתו.

ובכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אנו במשרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' נשמח לעמוד לשירותכם. צרו עמנו קשר טלפוני או השאירו פניה באתר ונשוב אליכם בהקדם.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן