תאונות עבודה הן בהחלט אירוע מצטער, ועם זאת הוא עלול להתרחש מעת לעת. אירועים שכאלו יכולים להסתיים בפציעה מינורית, ובמקרים מסוימים לגרום לנזקים גופניים, נפשיים וכלכליים לעובדים שכירים ועצמאיים.
בישראל, החוק מעניק זכויות והגנות לעובדים שנפגעו בתאונות עבודה, ומאפשר להם לתבוע פיצויים ממספר גורמים.
על-פניו, נדמה כי מדובר בתהליך מובן מאליו, כשבפועל המציאות מוכיחה אחרת. הגופים השונים יודעים כיצד להערים קשיים, והגשת תביעת תאונת עבודה באופן נכון ומושכל, היא קריטית למען מקסום זכויות התובע.
להלן נבקש לערוך סקירה מקיפה על תביעות תאונות עבודה, כולל הגדרות, זכויות העובדים, הליכי התביעה והמלצות לפעולה.
מהי תאונת עבודה?
תאונת עבודה מוגדרת כאירוע שאירע לעובד במהלך עבודתו או עקב עבודתו אצל מעסיקו או מטעמו.
הגדרה זו הינה רחבה מאוד ועל-כן היא כוללת גם תאונות שאירעו בדרך למקום העבודה או בחזרה ממנו (למשל תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה).
כל זאת, יש לציין ולהדגיש, בתנאי שהעובד אכן היה בעיצומה של עבודתו, בהגעה אליה וכיוצא בכך. הדבר גם נכון עבור עצמאי הנוסע לפגישה ללקוח, או אפילו לרכישת ציוד עבור משרדנו או עבודתו.
יש להויף לכך, כי בנוסף, מחלות מקצוע הנגרמות מחשיפה ממושכת לגורמים מזיקים בעבודה נחשבות אף הן לתאונות עבודה. למשל ישיבה ממושכת מול המחשב יכולה אף היא לגרום לנזקים בריאותיים משונים דוגמת פריצת דיסק.
מהן זכויות העובד לאחר תאונת עבודה?
עובד שנפגע בתאונת עבודה זכאי למספר זכויות, בהן:
1. טיפול רפואי
העובד זכאי לקבל טיפול רפואי על חשבון המוסד לביטוח לאומי, באמצעות טופס בל/250 שמספק המעסיק.
2. דמי פגיעה
תשלום עבור אובדן הכנסה בשל אי-כושר עבודה, למשך עד 90 יום ממועד התאונה.
3. קצבת נכות מעבודה
אם נותרה נכות צמיתה בעקבות התאונה, העובד עשוי להיות זכאי לקצבת נכות או למענק חד-פעמי, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו.
קרתה תאונת עבודה, מה עלי לעשות?
ראשית כל, במידה והינכם במצב בריאותי לקוי שנפל עליכם כרעם ביום בהיר, הרי שמוטב יהיה להזעיק גורמי רפואה מקצועיים ובמהרה.
ועתה, במידה ומדובר בעובד שכיר, הרי שבראש ובראשונה חשוב ליידע את המעסיק. יש להודיע למעסיק על התאונה בהקדם האפשרי ולוודא קבלת טופס בל/250 לקבלת טיפול רפואי.
במסגרת פנייתכם למוסד הרפואי, חשוב לציין כי הפציעה אירעה במקום העבודה, זכרו כי המסמכים הרפואיים הללו ישרתו אתכם נאמנה בהמשך הדרך. יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים, אישורי מחלה ותיעוד נוסף הקשור לתאונה.
לאחר מכן, יהא עליכם להגיש תביעה לביטוח הלאומי. לשם כך, יהיה עליכם למלא טופס תביעה לדמי פגיעה ולהגישו למוסד לביטוח לאומי בצירוף המסמכים הנדרשים.
נשמע פשוט? חכו עוד רגע
עד כמה שהדבר נשמע שרירותי ומערכתי, הרי שעודנו מדובר בתהליך שמערים קשיים רבים על התובעים.
שכירים ועצמאיים המגישים תביעת תאונת עבודה נדרשים לעמוד אל מול הוועדה הרפואית; במידה ונגרמה נכות, יוזמן העובד לוועדה רפואית לקביעת אחוזי הנכות. הוועדה הרפואית יכולה לפסוק פיצויים שאינם הולמים את מצבו של מגיש התביעה, ואילו עורך דין עבודה המתמחה בתאונות עבודה יוכל לבחון כיצד להציג את הדברים נכונה, ולהילחם עד למיצוי מלוא זכויות התובע.
תביעת פיצויים מהמעסיק
בנוסף לתביעה מול הביטוח הלאומי, במקרים בהם התאונה נגרמה עקב רשלנות המעסיק, ניתן להגיש תביעת נזיקין נגדו.
לרוב, למעסיקים יש ביטוח "חבות מעבידים" המכסה מקרים אלו. חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני נזיקין ודיני עבודה לבחינת האפשרות להגשת תביעה כזו.
המלצות בהולות לפעולה לאחר תאונת עבודה
ראשית, יש לתעד את נסיבות התאונה, כולל צילומים, פרטי עדים ותיאור מפורט של האירוע.
שמרו היטב את כל המסמכים הרפואיים, תלושי שכר ואישורים נוספים הקשורים לתאונה.
ופנו לייעוץ משפטי! זו איננה חובה, אין חוק המורה על כך, אך מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות עבודה לקבלת ייעוץ וליווי בהליכי התביעה.
זכרו כי תאונת עבודה היא אירוע שעלול להשפיע משמעותית על חיי העובד. הכרת הזכויות וההליכים המשפטיים הנוגעים לתביעות תאונות עבודה היא חיונית למיצוי הזכויות וקבלת הפיצויים המגיעים.
בכל שאלה והתייעצות, נשמח לעמוד לרשותכם. משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות'.