חייגו לקבלת ייעוץ משפטי:

מתי עובד רשאי לבקש פיצויי התפטרות בגין מפוטר?

כאשר עובדים מפוטרים הרי שכל עוד ואין נסיבות פרטניות ייחודיות, הם זכאים לפיצויי פיטורים, זאת לפי חוק פיצויי פיטורים משנת 1963 האומר כי עובד שעבד עבור מעסיקו למשך שנה ברציפות ופוטר מעבודתו, הרי שהוא זכאי לפיצויים. ומה באשר לעובדים המתפטרים? כפי שוודאי ניחשתם, תחת נסיבות מסוימות הרי שהם זכאים אף הם לפיצויי פיטורין.

כדאי לדעת כי החוק מכיר במקרים חריגים שבהם עובד עשוי להיות זכאי לפיצויים גם אם לא הושלמה שנה של עבודה או שהעובד התפטר ביוזמתו. סעיפים 2 ו-3 לחוק פיצויי פיטורים דנים בהפסקות עבודה שאינן פוגעות ברציפות, ובפיטורים שמתרחשים קרוב לסיום שנת העבודה הראשונה כדי להימנע מתשלום פיצויים. סעיפים 4 ו-5 מתייחסים לתרחישים ובהם מתקיימת הפסקת עבודה שלא עקב פיטורים, כמו מות המעסיק או פשיטת רגל.

כאן ברצותנו להתמקד באופן פרטני במקרים שבהם עובד מתפטר אך נחשב למפוטר וזאת לצורכי פיצויי פיטורים. דוגמאות אלו כוללות התפטרות עקב מצב בריאותי קשה, התפטרות של הורה לטפל בילדו, התפטרות של עובד שתנאי עבודתו הורעו ועוד. להלן נסביר כי במקרים אלו, על אף שההתפטרות היא מיוזמת העובד, החוק מאפשר לו לקבל פיצויי פיטורים בהתאם לתנאים המוגדרים.

מתי עובד רשאי לבקש פיצויי התפטרות בגין מפוטר?

פיצויי פיטורין עקב הרעת תנאי עבודה

על-פי חוק לפיצויי פיטורין במידה ועובד התפטר מכיוון שתנאי עבודתו הדרדרו באופן משמעותי, או בגלל נסיבות אחרות ביחסי העבודה שאינן מאפשרות לו להמשיך לעבוד, החוק יתייחס להתפטרותו כאל פיטורים.

בנושא זה, הפסיקה קובעת שההחלטה לגבי מהם תנאי העבודה שהורעו משמעותית תיקבע על פי הנסיבות המסוימות שהובילו להתפטרות. כדאי לדעת: לא מספיקה התחושה הסובייקטיבית של העובד שתנאי עבודתו הורעו, אלא עליו להציג ראיות לקיומן של עובדות אובייקטיביות הממחישות באופן ברור ומובהק את ההידרדרות בתנאי העסקתו.

דוגמאות להרעת תנאים אינן יכללו אך ורק פגיעה בשכרו של העובד, וגם יחס מבזה ומשפיל מצד המעסיק יכול להיחשב להרעת תנאים מוחשית.

פיצויי פיטורין עקב התפטרות בשל מצב בריאותי

החוק לפיצויי פיטורין מתאר נסיבות ובהן עובד המתפטר מטעמים בריאותיים שלו או של בן משפחתו עשוי להיות זכאי לפיצויים ולהיחשב כמתפטר בדין מפוטר.

על העובד לפרט ולהתייחס לממצאים הרפואיים, לתנאי העבודה ולנסיבות המלוות, ולציין כי קיימת סיבה מוצדקת להתפטרות אז מספיקה על-מנת שתתפרש ההתפטרות כפיטורים לצורך קבלת פיצויי פיטורים.

החוק מגדיר "בן משפחה" כבן זוג (כולל ידוע בציבור), ילד (כולל מאומץ או חורג), הורה, נכד, סב, או הורה של בן זוג, כאשר האחרון מתגורר עמו ונסמך עליו כלכלית.

פיצויי פיטורין עקב התפטרות בשל מעבר דירה

החוק אף מסדיר שהתפטרות של עובד בעקבות שינוי מקום מגוריו מקימה לו את הזכאות לבקש פיצויי פיטורים. עם זאת, הדבר אפשרי אך רק אם השינוי במקום המגורים נעשה מהסיבות הבאות: נישואין, הגירה ליישוב חקלאי או ליישוב באזור פיתוח, גירושין וכיוצא בכך.

חשוב לציין כי ישנם פקטורים נוספים הנלקחים בחשבון בנושא זה, זאת לרבות מעבר למגורים ביישוב אחר במרחק של לפחות 40 קילומטרים ממקום המגורים הנוכחי של העובד. במקרה שכזה, הרי שיש לבחון כי אכן העובד התגורר במקום מגוריו החדש למשך חצי שנה, ורק אז ייחשב הדבר למתפטר בדין מפוטר.

הנחיות הלכה למעשה

כדי לממש את הזכות להתפטר בדין מפוטר, חלה על העובד החובה (כמו בכל מקרה של התפטרות) להודיע למעסיקו מראש על כוונתו להתפטר. ההודעה צריכה להיות כתובה ומנוסחת היטב, וכן לפרט, להסביר ולהוכיח את העילות הרלוונטיות אשר מצדיקות את ההתפטרות בדין מפוטר המקנות לעובד את הזכות לדרוש פיצויי פיטורין.

חשוב לבחון את החוק באופן פרטני, שכן למשל לפי תקנות פיצויי פיטורים, תשמ"ט-1988, עובד שמתכוון להתפטר כדי לטפל בילדו לפי סעיף 7(ב), חייב למסור הודעה מראש למעסיק עם חתימתו וחתימת בת זוגו, כפי שמוגדר בטופס המצורף לתקנות.

במקרים רפואיים הרי שיש גם לצרף אישור רפואי יחד עם הודעת ההתפטרות.

במקרה נפוץ המתמקד בעובד המתפטר בגלל הרעת תנאים, לפי סעיף 11 של חוק פיצויי פיטורים, חייב העובד להוכיח שאכן התרחשה הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, וכן על העובד להציג כי הוא התריע על כך בכתב למעסיקו ונתן למעסיק את הזדמנות לשפר את המצב הנתון. רק כאשר הוכח כי המעסיק לא עשה כן, יראה העובד כי לא נותרה לו כל אפשרות אחרת, והוא נאלץ להתפטר.

המעסיק מסרב לשלם לי פיצויי פיטורין, האם זה חוקי?

אם המעסיק מסרב לשלם את הפיצויים, יכול העובד לתבוע את הפיצויים בבית הדין לעבודה.

על העובד חלה חובת ההוכחה להציג את הנסיבות שהובילו להתפטרותו ולהראות קשר סיבתי מובהק בין הנסיבות שהביאו להחלטתו להתפטר לבין המצב הנתון.

במקרים אלו, הרי שנשמח לעמוד לשירותכם, וניתן להתייעץ עם עורך דין עבודה מטעם משרדנו בכל שאלה.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן